Wednesday, October 28, 2009

wanita & tudung...

persoalan yang sering ditanya... mengapa Allah menyuruh sekalian perempuan di bumiNya ini memakai tudung? penting sangat ker tutup2 rambut nie? x jejaskan org len pon klu org bukan mahram nampak rambut aku... rimas lah pakai tudung2 nie... baik bukak kasi masuk angin syok... ermmm... aku pon x braper nak tau mengapa Islam menyuruh umatnya agar memakai tudung.... tp adapon aku ini mempunyai pendapatlah mengapa tudung ini wajib dipakai semasa berjumpa dengan org yang bukan mahram... jadi pendapat aku yang pertama ialah... betapa berharganya atau bernilainya rambut seseorang perempuan itu sehingga hanya mahramnya sahaja yang layak memandangnya... maknanya bukan untuk tontonan umum... yang keduanya ialah... semasa aku sekolah menengah dulu... ader la seorang ustaz yang mengajar aku ini ilmu agama... beliau adalah ustaz yang mendidik aku menjadi makhluk yang bergelar manusia... jadi pada suatu hari beliau memberitahu agar tudung itu penting dan wajib dipakai... hal ini kerana saya ini ada mempunyai ilmu di mana beliau dapat melihat keseluruhan jasad org tersebut andai saja beliau nampak anak lehernya... yang ketiga adalah bersesuaian dengan firman Allah SWT yang berbunyi...

"Hendaklah mereka menghulurkan tudung ke seluruh tubuh mereka supaya mereka lebih dikenali orang, kerana itu mereka tidak diganggu”[al-Ahzab:59]...

berdasarkan firman Allah ini... dapat diambil iktibar iaitu 1. wajib memakai tudung 2. tudungnya hendaklah ke seluruh tubuh... yang ini harus diingat bahawa pakai tudung itu biarlah menutup dada... yang masalahnya tudung dah pakai tp masih menampakkan dada yang boleh menyebabkan masyarakat sekeliling memandangnya dengan agak kurang senang... aku tengok mereka yang memakai tudung menutupi dada mereka pon mmg comel dan elok sja keadaannya... kerana bukan jasad lah dipilih manusia tetapi dari hati yang bersih... bersama-sama kita mengambil iktibar daripada penerangan yang tiadalah seberapa ini... sama-samalah kita berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan kesabaran... Wallahua'lam...

0 comments: